Passande material för dina profilprodukter

Profilprodukter 16. Okt 2017

Det är som minnen av en underbar semester eller ett enastående tillfälle. Vi upplever allt med våra sinnen. Vi luktar, ser, hör och känner samtidigt. Vid dessa uppfattningar höjs den neuronala aktiviteten i vår hjärna och fäster positivt i vårt minne. Exakt likadant är det med profilprodukter från allbranded.se. Använder vi de rätta reklambärare och framförallt det rätta materialet, så leder det till positiva resultat i vårt tänkande och agerande.

© Zoommy

Ju bättre, mer användbar och finare din produkt känns, ser ut eller låter, ju mer positivt uppfattas även ditt märke som förevigas med hjälp av din logotyp på produkten. Är materialet bristfälligt kastar det även dåligt ljus på dina tjänster. Allt mellan material, färg, form, vikt väcker emotioner och associationer och kan få din organisation att framstå som negativ eller förhoppningsvis positiv.

Om företaget har hållbarhet och miljömedvetenhet som sina kärnvärden är trä det ideala materialet för dina profilprodukter. Trä har en lång livstid, är massiv, enkel att återvinna och lätt att forma och bearbeta. Dessutom påverkar träprodukter som exempelvis kulspetspennor ur bambu eller en konferensmapp ur kork oss på ett sätt som inte får underskattas: de strålar ut värme och bekvämlighet. Om du letar efter passande textilier ur tyg, kan du exempelvis välja mellan bomull och polyester. Bomull är extremt mjuk, hudvänlig och har en låg allergipotential och är därför ett bra val vid kepsar, mössor, t-shirts eller tygpåsar.

Polyester är däremot väldigt billigt att använda till produktion, så reklamtextilier i detta materialet ofta kan ofta uppfattas som mindervärdigt av mottagaren. Generellt är billiga produkter gjorda av exempelvis plast och ägnar sig därför perfekt för reklamkampanjer med lång räckvidd.

Vill du sätta ditt märke i scen och profiteras av den positiva effekten? Då borde du inte satsa på enkelt material som plast.

Med en mer kvalitativ produkt kan du kasta dig in i mottagarens hjärta. Presentreklam ur läder är ett bra exempel för det. Eftersom läder framställs ur djurets skinn är det naturligtvis värdefullt och dyrt och behandlas med respekt. Läder har även fördelen att vara tjock och rivbeständig. Så signaliseras det till kunden att man enbart vill deras bästa, som exempelvis en läderplånbok.

Beroende på vad företaget står för och vilken nytta som profilprodukten ska uppnå får materialet en särskild betydelse. Om det ska vara en giveaway-kampanj så uppfyller billigt (inte så kvalitativt) material sitt ändamål. Men vill du däremot göra en kommunikationkampanj med långvariga reklameffekter så rekommenderar vi att ta hänsyn till vetskapen inom reklampsykologin och att satsa på ståtligt material.