Belöna med reklamartiklar- Enkelt men ändå effektivt

Profilprodukter 19. Dec 2017

En fast kundkrets är ingen självklarhet längre. Det finns för många leverantörer, för många valmöjligheter och alla vill vara den billigaste och bäste. Men det är kunden som har det slutgiltiga valet vems produkter som tjänster de föredrar. Oftast vinner det företaget som ger det proffsigaste intrycket eller har bäst rykte. Lika svårt som att vinna över nya kunder är det att behålla kunder. De försvinner snabbt till dina konkurrenter eller ställer allt högre krav. Redan den minsta besvikelsen, produkter med små defekt eller dålig service, även på en en gångs företeelse kan leda till att din kund distanserar sig från ditt företag.

© Zoommy

Nu dyker alltså frågan upp: Vad ska man göra? Svaret är enkelt: Belöna dina kunder lite då och då med fina presenter! Så visar du din tacksamhet och värdeskattning för deras lojalitet gentemot ditt företag. Många gånger är det så att företag bara kan hålla sin kundkrets om de ger prisanpassningar eller bjuder på rabatter för deras produkter och tjänster. Det förlorar de dock mer på än att det hjälper. Profilprodukter tillhör de effektivaste marknadsföringsstrategierna, eftersom de sprider reklam både indirekt och direkt. Beståndskunder tilltalas direkt, eftersom de är bekanta med ditt märke. Indirekt tilltalas bara personer som kommer i kontakt med dina profilprodukter. På det sättet får de veta mer ditt märkes tjänster och kvalité. Skäm bort dina kunder hur mycket det än går! Praktiska powerbanks, coola solglasögon eller stiliga tygpåsar. Stilfulla presenter lämnar positiva intryck och en bra känsla hos dina kunder. Du visar aktivt att du har märkt av deras lojalitet och vill belöna detta. För fina och effektiva reklamartiklar behöver du inte ens lägga ut stora summor, eftersom du kan få högkvalitativa produkter till låga priser. Slutligen några små råd till vad du borde tänka på när du delar ut presenter till dina kunder: Ge alltid bort olika reklampresenter. Variation är det magiska ordet! Vem tillhör din kundkrets? Anpassa dina presenter utefter det. Tänk på kulturella skillnader! Olika länder har olika kulturer. Ska du dela ut individuella presenter till dina kunder eller föredrar du gruppresenter? Förväntar inte en reaktion direkt. Dina kunders tacksamhet kommer visas allt eftersom.