Profilproduktens olika sorter: Mailingbilaga – Mer än bara ett reklambrev

Profilprodukter 05. Dec 2017

Det första vi gör när vi kommer hem från jobbet, det är att titta in i brevlådan. Hurra, vi har fått brev! när vi tar ur breven upptäcker vi dock snabbt: det är räkningar, räkningar och - oh nej, störande reklambrev igen! Efter en snabb titt på avsändaren hamnar dessa i skräpkorgen. Nästa dag - samma rutin, men vänta, vad är det här? Det här reklambrevet är mycket tungare bredare än vanligtvis. Nyfikenheten är väckt. Mailingbilagor hjälper dina reklambrev inte bara att ta sig över det första hindret, att ens blir öppnad, utan hjälper dig även att få mer uppmärksamhet av dina kunder och ökar responsquoten kraftigt.

© Zoommy

Reklambrev som bara består av en skriftlig form och skickas till breda målgrupper uppfattas ofta som tråkiga och störande av mottagaren. De flesta reklambrev hamnar direkt i skräpkorgen utan att bli öppnade och lever därför inte upp till sin egentliga potential. Företag måste dock också ta den kostnads.användnings faktorn i beaktande, eftersom mailings är mycket dyrare än vanliga reklambrev.

Mailings skickas ofta bara till en liten kundkrets med utvalda VIP-målgrupper, eftersom responsquoten är mycket högre hos dessa, vilket leder till större framgångar än med "vanliga kunder". I de flesta fall ligger den procentiella återkopplingen hos vanliga reklambrev på tre procent men med mailings ökas den till tvåställiga siffror. De finansiela omständigheter, som uppstod på grund av mailingen, vägs upp av den framgångsrika kundresponsen och det önskade resultatet uppnås.

Mailings kan består utav allt möjligt, det mste bara passa in i kuverten och ha en koppling till företaget eller reklamkampanjen. För säsongsanpassad reklam,på julen eller påsken, är choklad i tunna plattor eller hjärtform alltid en framgångslovande idé. Om ett företagsjubileum ska firas och rabatt erbjuds i samband med det för VIP-kunder så skulle exempelvis konfetti eller ballonger läggas in i kuverten för att skapa lite feststämning. Andra idéer för effektiva mailings kan vara trendiga buttons med cool design med tryck av din företagslogga eller handvärmare för den kalla årstiden.

Speciellt kunder med en utpräglad preferens för haptik kan enkelt glädjas av mailingbilagor och är snabbare redo att ge tillbaka lite till företaget på grund av den lilla uppmärksamheten. Som andra profilprodukter redan har bevisat så är kännbar reklam den effektivaste metoden att positivt bli ihågkommen av kunden. Här spelar inte priset roll utan själva budskapet som förmedlas med bilagan. Den måste vara en symbol för din reklambudskap och framhäva denna på bäst möjliga sätt.