Hapticals – Hur haptik påverkar profilproduktens reklameffekt

Profilprodukter 06. Sep 2017

Reklam? Nej tack! Så tänker dagens samhälle, när de blir konfronterade av olika reklambudskap. Och hur ska man kunna klandra samhället för det? Var vi än är - på gatan, i hemmet eller på nätet eller - blir vi bombaderade av reklam. I de allra flesta fall är reklamen inte gripbar för oss, vilket leder till att vi bara uppfattar reklamen som störande och glömmer den fort igen. Om du vill förstärka ditt märkes reklambudskap hjälper det att utforma reklam som är gripbar och som kunderna kan hålla i sina händer. Vanligtvis känner vi till dem under namnet reklamartiklar eller presentreklamer, men ett bättre namn för våra haptiska reklambärare är egentligen "hapticals".

© Zoommy

Hapticals fungerar som multisensoriska märkesbudskap, där reklameffekten växer kontinuerligt i och med att kundens olika sinnen tilltalas. Effekten sker på 4 olika nivåer:

Nivå 1: Informationsförmedling
Hapticals gör ditt företags märke och produktlöfte kännbart. Den kan verkligen läggas in i kundernas händer och på det sättet präntas märkets information in i kundernas minne. Ju större förbindelsen är mellan företaget och hapticaln ju bättre kommer reklambudskapet fram. Exempelvis nyckelring i form och med doft av en blomma till florister. Mottot lyder: Det är små presenter som gäller istället för hårda fakter.

Nivå 2: Imagen
En haptical borde alltid efterlikna kvalitetsnivån på företaget, eftersom den samtidigt återspeglar din image. Pennor ur billig plast, där bläcket rinner ut redan efter några få ord eller där pennan till och med går sönder, ger en dålig bild för resten av ditt företag och knyts automatiskt ihop med dålig kvalité. Din haptical borde alltså alltid ha samma kvalité av funktionalitet och material som produkten eller tjänsten som ditt företag vill sälja.

Nivå 3: Mediavärdet
Den bästa presentreklamen är den som inte bara har en snygg design och hög kvalité utan som också har en användbar vardagsfunktion. Kalendrar, anteckningsböcker, kaffekoppar för exempel integrerar sig tyst i kundens vardag och skiner där på ett diskret men användbart sätt. I och med att reklambudskapet ständigt är närvarande skapas ett högt mediavärde och en undermedveten, positiv förbindelse från kunden till företaget.

Nivå 4: Relationen
Även om du delar ut hapticals utav marknadsföringsändamål, så ser mottagaren dem mer som presenter. Det är däremot inte något dåligt. Genom att överraska med presenter som inte kräver någon motprestation sätts den psykologiska mekanismen av reciprocitetsprincipen igång. Presentens mottagare vill ge oss något tillbaka på grund av vår snälla gest. Enligt principen "ge lika tillbaka" i positiv bemärkelse. Även om inte mottagaren inspireras till att utföra ett köp, så skänker mottagaren företaget sin fulla uppmärksamhet. Om hapticaln dessutom ger positiva intryck så stimuleras även en positiv attityd gentemot märket och kan resutera i ett senare köp. Haptical-effekten fungerar oftast omedvetet genom emotionella och sensoriska signaler. Att kunna möjliggöra en sensuell upplevelse av reklambudskapet skapar inte bara igenkänningsvärden utan samlar även sympatipoäng hos mottagaren. Ditt företag är ingen otillgänglig jätte, som man bara känner igen från tv-skärmen, utan visar uppskattning även i form av små presenter, som visar att företaget är riktigt, påförlitligt och att det även värdelägger kundnärhet.

Användbar fakta: Presentreklam har högst sympativärde bland alla reklammedier och hittas i nästan varje hushåll. Uppnå den största reklamräckvidden och lyckas med högst igenkänningsvärde.

Vi på allbranded.se satsar självklart själva också på hapticals inom vår marknadsföring och rekommenderar att använda dessa små allrounds till spridningen av ditt företags reklambudskap. Andra fina idéer för användbara hapticals hittar du i vår online shop. Vår personliga rekommendation? Powerbanks! Inte bara otroligt användbara i smartphone-tidsåldern vi lever i utan också alltid med i handväskan.