Sportevenemang som Point of Sale

Events 12. Sep 2017

Hejandet och skrikandet från alla möjliga håll, solen skiner, handklappare och visselpipor kastas in i mängden, vissa slår på trummor, medan andra jublar. Vi tränger oss igenom mängden, förbi blöta tröjor med tryck och känner redan nu doften av korv med bröd och hamburgare. Det är glasklart var vi befinner oss. Inne på arenan står idrottare på både planen och startlinjen.

Den som marknadsför sitt företag här har redan vunnit. Det spelar ingen roll om det är på banners, affischer eller till och med i en ljusshow - på sportevenemang har reklam inte bara en stor chans att synas utan också att registreras. Särskilt reklamprodukter tas tacksamt emot av den intresserade målgruppen från supporters. Företag som marknadsför sig på sportevenemang lever främst på impulsköp, som alstras av den goda stämningen och euforin bland supportrarna. Presentreklam uppfattas nämligen inte som reklam på sportevent utan snarare som inbjudan och rekommendation. Här är det viktigt att profilprodukterna har en lång livslängd och bra kvalité. Då är det inget som står i vägen för vinnandet av nya kunder på sportevent.

 

Ett annat alternativ för att använda sportevenemang som Point- of- Sale är att integrera klubbar och lag i sin presentreklam. Känslan av gemenskap bland de tilltalade supportrarna leder förstärkt till utförandet av köp. Begreppet sportevenemang kan innebära allt från event där du själv utövar idrott till stora arragemang med public viewing som på VM eller de olympiska spelen. Alla tillfällen kan användas för att göra ditt märke känt och för att sätta det i rampljuset. Slutspurten innan stora tävlingar väcker emotioner som ägnar sig perfekt för utdelningen av giveaways, som exempelvis solglasögon, kepsar, vattenflaskor, bollar och supporterartiklar. Dessa fem kategorier är bästsäljarna på sportevent, eftersom dem även efter själva eventet har en stor vardagsfunktion. Övertyg dig själv och profitera från profilprodukternas makt!