Den perfekta profilprodukten: en saga eller verkligheten?

Profilprodukter 22. Aug 2017

Frågan som du säkert ha ställt dig flera gånger: Kan det ens finnas den perfekta reklamartikeln? Som vi vet så är ju inget perfekt till 100%. En reklamartikel som alla åldersgrupper, kön, nationaliteter och individuella karaktär gillar lika mycket? Det låter ju som världens åttonde underverk och dessutom helt omöjligt. Vi från allbranded.se kan däremot försäkra dig om att den perfekta profilprodukten finns, men kanske på ett annat sätt än de flesta föreställer sig det.

© Photographee.eu/fotolia.com

Den perfekta profilprodukten är inget fast föremål, som exempelvis en unik kulspetspenna som aldrig får slut på bläck eller en tygpåse som utan problem kan bära 200kg. Nej, den perfekta profilprodukten utgörs enbart av egenskaper, som den största delen av samhället skulle beskriva som "perfekta". Varje person har olika preferenser. På det sättet anser unga personer powerbanks som mer användbara än anteckningsböcker, medan det är helt tvärtom för den äldre generationen. Här i Sverige är favoritprofilprodukten en penna medan i Mexiko är den en dryckesbehållare. Vi ser alltså att vi inte tar oss så långt enbart med den här faktorn. Alla människor är olika, men varje person har samma föreställning om vad som gör en profilprodukt till DEN perfekta profilprodukten. Dessa faktorer ska vi titta på lite närmare.

Kvalitén: Det spelar ingen roll om det är en liten nyckelring, en ryggsäck eller en t-shirt, det som spelar roll är kvalitén. Bearbetningen av din produkt avgör om nyckelringen går av efter kort tid, ryggsäcken känns obekväm eller om sömmen lossnar på tröjan - eller inte! Kvalitén på bearbetningen av produkten är avgörande på hur mycket produkten kommer användas. Det spelar ingen roll hur snyggt ditt tryck är om kulspetspennan har dålig kvalité. Läcker kulspetspennan bläck vid första användning hamnar den i papperskorgen tillsammans med dit företags image. Däremot om reklambäraren är bearbetad på ett högtklassigt sätt och är användbar för kunden kommer mottagaren i sin tur har positiva känslor gentemot produkten som automatiskt överförs till ditt märke. Kvalitén på dina profilprodukter visar den väntade nivån på dina produkter eller tjänsters kvalité. En profilprodukt är alltså det gripbara produktlöftet av ditt företag.

Långlivad: När en reklamartikel är högkvalitativt bearbetad så ökar det dels produktens livslängd, men även tiden som profilprodukten spenderar med kunden. Ju längre din profilprodukt stannar i mottagarens innehav desto längre visas ditt reklambudskap som med varje användning fästs mer och mer på minnet. Ditt märke integreras diskret in i mottagarens privatliv där den omedvetet men effektivt förnimmas. Utan att aktivt märka det ökas köpberedskapen och förbindelsen till ditt företag stärks. När mottagaren nästa gång kommer i kontakt med ditt märke, exempelvis via tv eller affisch, kommer han/hon automatiskt skapa förbindelsen till din presentreklam och associera ditt märke med något positivt.

Vardagsanvändning: Ovanliga presentreklamer, som exempelvis små figurer med din logotyp på eller kortlek är roliga och kreativa idéer, men har nackdelen att de inte är så användbara i kundens vardag. Tygpåsar, pennor, termosar, paraplyerär profilprodukter som glänser med stor nytta och används därmed dagligen i mottagarens vardag. Med praktiska profilprodukter förmedlar du till kunden att du vet vad de behöver, att du tänker efter och inte bara delar ut skrot. Ju mer användbar profilprodukten är desto mer blir den använd av mottagaren och kanske till och med blir kundens favoritprodukt. När kunden ska skriva något tar hen upp DIN penna istället för en annan. Din tändare används vid grillfesten och din shoppingväskatas med vid nästa storhandeln.

Reklamtrycket: Utan tryck av din slogan eller företagslogotyp skulle din profilprodukt vara helt betydelselös för kunden. Men ett tryck är inte bara ett tryck, det finns flera aspekter att ta i akt. Exempelvis bör trycket vara av bra kvalité så att det inte lossnar igen efter bara några få dagar. Logon borde vara placerad så att den direkt fångar ögat och lyfts fram från produkten. Det finns många förädlingsmetoder som gör det möjligt att skapa ytterligare haptiska effekter, som gör reklamen kännbar och ökar igenkänningsvärdet.

Dessutom är det väldigt användbart att veta vilken målgrupp det egentligen är du vill tilltala med din profilprodukt. Som sagt så skiljer sig favoriterna bland olika nationaliteter, kön och åldersgrupper och det kan därför vara smart att ibland ge bort olika presenter beroende på målgruppen. Utöver det måste din reklambärare också passa till ditt företag för att stärka reklambudskapet och för att lättare fastna på kundens minne. Och låt oss vara ärliga: En blomsterbutik och en powerbank passar inte bra ihop.

Den perfekta profilprodukten existerar alltså, men antar olika former beroende på person. Vad som gör profilprodukten perfekt, defineras och upplevs likadant av alla.