Internationella profilproduktspreferenser

Profilprodukter 19. Sep 2017

Har du någonsin provat skaka hand med en japanare? Låt bli, för det kan uppfattas som oartigt, påträngande och som intrång i deras privatsfär. Den enkla anledningen till det: maten, hälsningar och kläder etc. varierar beroende på nationalitet. Det som är normalt för oss i Sverige kan vara helt ovant och nytt för någon från Japan. Precis som våra vardagsritualer skiljer sig från varandra, så skiljer sig även preferenserna när det kommer till profilprodukter.

© Zoommy

I det här inlägget fokuserar vi på följande länder: Sverige, Tyskland, Italien, Australien, Frankrike, England, Kanada, Mexiko, Spanien och USA. Låt oss börja med en gemensamhet: I alla dessa länder tycker befolkningen att pennor är användbara profilprodukter och hamnar därför högt upp på listan. I länderna Sverige, Tyskland, England och Australien har pennorna till och med erövrat plats nummer ett. Men det är inte fallet i alla länder.

I Spanien och Italien till exempel hamnar reklamshirts på en högre plats än pennorna och i Mexiko är det dryckesbehållare som tar hem guldet. Kan det möjligtvis hänföras tillbaka till värmen i dessa länder? I resterande länder hamnar t-shirtar i alla fall på en andra plats och även den tredje platsen är igenomsnitt den samma i alla länder: väskor. Tygpåsar, eller papperspåsar; bägge profilprodukterna erbjuder en stor reklamyta som ofta transporteras och syns på offentliga platser. Inte svårt att förstå alltså att väskor hamnar på podiumet, eller hur?

Klassiska profilprodukter som USB-minnen eller kepsar är populära i alla länder, precis som outdoor-kläder. Högst efterfråga är i Kanada, vilket som kan hänföras till de kalla temperaturerna som härskar större delen av året. Visst tror man att andra produkter kommer ha liknande gemensamheter? Fel. Medan kontorsmaterial är en populär profilprodukt i Tyskland och Australien, så placeras produkterna lågt i andra länder. De tidigare nämnda dryckesbehållare har i inget annat land samma efterfråga som i Mexico.

Vi ser alltså hur olika länder föredra olika produkter, men även vilka produkter som har liknande omtyckthet. En liten fun-fact på sidan är att alla sorter av profilprodukter finns i vår webbshop allbranded.se, oberoende på vem vi glädjer med dem.

Förresten: I Japan säger man först sitt namn följd av en 45° vinklad nigning eller en kort nickning. Hade du vetat det?